Zasady Budżetu Obywatelskiego w Gminie Miejskiej Wałcz
Podstawą prawną regulującą zasady Budżetu Obywatelskiego w Mieście Wałcz jest:
UCHWAŁA NR VIII/IX/91/19 RADY MIASTA WAŁCZ
z dnia 25 czerwca 2019 r.
w sprawie wprowadzenia zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych dotyczących Budżetu Obywatelskiego Gminy Miejskiej Wałcz oraz zmiany uchwały w sprawie określania zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych na terenie Gminy Miejskiej Wałcz
. Do pobrania TUTAJ .
Poniżej prezentujemy odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania, dotyczące Budżetu Obywatelskiego Gminy Miejskiej Wałcz . Jeśli nie znajdziesz wśród nich informacji, których szukałeś napisz lub zadzwoń. Dane kontaktowe i formularz do zadawania pytań znajdziesz na stronie.
• Czym jest Budżet Obywatelski?
Budżet Obywatelski, zwany również partycypacyjnym, jest demokratycznym procesem, w ramach którego mieszkańcy współdecydują o wydatkach publicznych w mieście w perspektywie kolejnego roku budżetowego. W skrócie oznacza to, że:
o mieszkańcy zgłaszają propozycje zadań do budżetu, które następnie są analizowane pod kątem możliwości realizacji;
o propozycje zadań, które pomyślnie przeszły weryfikację poddaje się pod powszechne i bezpośrednie głosowanie;
o w efekcie, najwyżej ocenione lub najczęściej wskazywane propozycje zadań przeznacza się do realizacji – wpisując je do budżetu.
• Skąd biorą się pieniądze na Budżet Obywatelski?
Budżet Obywatelski to publiczne pieniądze, o których przeznaczeniu zadecydują mieszkańcy. Nie są to dodatkowe środki, lecz konkretne kwoty będące częścią budżetu miasta. W tym roku do dyspozycji w ramach Budżetu Obywatelskiego jest 250 tys. złotych.
• Dlaczego warto uczestniczyć w jego tworzeniu?
Budżet Obywatelski Gminy Miejskiej Wałcz to wyjątkowa okazja do rzeczywistego i bezpośredniego współdecydowania o tym, na co zostanie wydana część budżetu miasta. Daje on możliwość zgłaszania i promowania własnych ciekawych pomysłów na rzecz mieszkańców, przyczyniających się do poprawienia funkcjonowania całego miasta.
• Ile wynosi Budżet Obywatelski Gminy Miejskiej Wałcz na rok 2024?
Budżet Obywatelski Gminy Miejskiej Wałcz na 2024 rok wynosi 250 tys. zł, a maksymalna wartość składanego projektu: 250 000 zł.
• Jakie projekty mogą być zgłaszane?
Projekty zgłaszane w ramach budżetu mogą obejmować działania inwestycyjne, jak również wydarzenia o charakterze kulturalnym, oświatowym, sportowym, integrującym mieszkańców i in.
• Kto może zgłaszać projekty do Budżetu Obywatelskiego?
Projekt w ramach budżetu może być złożony przez:
o mieszkańca lub grupę mieszkańców, którzy w dniu złożenia projektu mają ukończone 18 lat
o organizację mającą siedzibę na terenie miasta
Każdy składany projekt musi zawierać listę podpisów 20 mieszkańców popierających projekt.
• Gdzie będzie można pobrać i oddać po wypełnieniu formularz zgłoszeniowy projektu do Budżetu Obywatelskiego?
Formularz zgłoszeniowy projektu do realizacji w ramach Budżetu Obywatelskiego jest dostępny w dokumentach do pobrania oraz w kancelarii Urzędu Miasta Wałcz.
Wypełniony formularz może być złożony:
o w wersji papierowej w kancelarii urzędu, Plac Wolności 1, budynek A, pokój 7 albo za pośrednictwem poczty na adres: Urząd Miasta Wałcz, Plac Wolności 1, 78-600 Wałcz;
o w wersji elektronicznej (skan wypełnionego i podpisanego formularza wraz z ewentualnymi załącznikami ) na adres: [email protected] lub poprzez stronę internetową do obsługi budżetu obywatelskiego.
• Kto może wziąć udział w głosowaniu?
O wyborze projektów do realizacji decydują w głosowaniu powszechnym mieszkańcy miasta, którzy w dniu oddania głosu mają ukończone 15 lat.
• Jak mogę zagłosować?
Głosowanie odbywa się w formie elektronicznej przy użyciu systemu informatycznego. Głosy można oddawać z dowolnego miejsca o dowolnej porze. Mieszkaniec może oddać trzy głosy na projekty poddane głosowaniu.
• Czy mogę wskazać realizatora zadania?
Nie można. Realizacja zadania musi być poprzedzona wyborem właściwego trybu przez realizatora czyli Miasto Wałcz, zgodnie z obowiązkami jakie spoczywają na dysponentach środków publicznych.
• Czy można realizować zadania BO w etapach, np. w tym roku opracowanie projektu, a w roku następnym jego wykonanie?
Nie. W ramach Budżetu Obywatelskiego nie mogą być realizowane zadania, które zakładają realizację jedynie ich części, w tym sporządzenia wyłącznie projektu bądź planu przedsięwzięcia lub zabezpieczają środki na wykonanie, bez uwzględnienia kosztów projektu.
• Na jakiej podstawie koszty szacunkowe są weryfikowane?
Koszty szacunkowe weryfikowane są na podstawie danych z lat ubiegłych, doświadczenia zawodowego i wiedzy osób z merytorycznych komórek organizacyjnych Miasta Wałcz.
• Co się dzieje, gdy koszty szacunkowe są źle opracowane – zawyżone/zaniżone?
Komórka merytoryczna dokonująca analizy projektu zrobi korektę nieprawidłowo określonych kosztów szacunkowych.
• Co decyduje, że dany projekt wygra w głosowaniu?
Do realizacji zostaną przeznaczone te projekty, które uzyskały największą liczbę głosów, aż do wyczerpania puli środków finansowych w budżecie.
• Czy ta sama propozycja projektu może być złożona przez kilku mieszkańców?
W sytuacji zgłoszenia dwóch lub więcej wniosków o podobnym przedmiocie lub lokalizacji, po uzyskaniu zgody wnioskodawców projekty mogą zostać połączone oraz poddane pod głosowanie jako jedno zadanie.
• Czy można uzupełnić wniosek po jego odrzuceniu?
Nie. Po ogłoszeniu wyników weryfikacji projektów, a tym bardziej po głosowaniu nie ma możliwości ingerowania we wnioski.
Nie znalazłeś odpowiedzi na Twoje pytanie - napisz lub zadzwoń. Dane kontaktowe znajdziesz na stronie Kontakt